:)

czwartek, 7 kwietnia 2011

PO :)

Wykrywanie skażeń chemicznych ma na celu wskazanie rodzaju użytego BST i stopnia skażenia. Stężenie określa siłę działania środka trującego na organizm żywy. Mierzy się je w gramach na metr sześcienny (g/m3) lub w miligramach na litr (mg/l). Podaje zatem ilość środka trującego w objętości powietrza.

Rozpoznanie ogólne – za pomocą narządów zmysłowych.

Np.

Broń jądrowa – zmysł wzroku – grzyb atomowy, kula ognista

Broń chemiczna – zmysł wzroku – usychanie roślinności, powonienia – zapach czosnku, zbutwiałego siana, gnijących liści , pelargonii, zaburzenia narządu ruchu.

Broń biologiczna – duża liczba zachorowań ludzi i zwierząt, nadmierna ilość owadów.

Niektóre cechy promieniotwórczości wykorzystano do pomiaru skażeń. Metody wykrywania skażeń:

- metoda chemiczna – powoduje zmianę zabarwienia pewnych substancji chemicznych lub konsystencji związków chemicznych pod wpływem promieniowania, co wykorzystano w dozymetrach chemicznych

- metoda fotograficzna – oparta jest na zjawisku zaczerniania kliszy fotograficznej (materiału światłoczułego) pod wpływem napromieniowania

- metoda luminescencyjna (scyntylacyjna) – zastosowana w rentgenoradiometrach, wykorzystuje świecenie określonych substancji chemicznych pod wpływem promieniowania

- metoda jonizacyjna – polega na pomiarze procesu tworzenia się jonów, czyli prądów jonizacyjnych na wskutek promieniowania przenikliwego.

Przyrządy dozymetryczne służą do wykrywania promieniowania jonizującego i określeni dawki promieniowania.

Przyrządy dozymetryczne skażeń:

- sygnalizatory

- dawkomierze indywidualne

- dawkomierze chemiczne

- rentgenoradiometry

- rentgenometry

Bezpieczna, jednorazowa dawka promieniowania to dawka 50 rentgenów.

Do pomiaru mocy dawki napromieniowania stosuje się sygnalizatory i rentgenometry.

Dla określenia stopnia skażenia powierzchni różnych przedmiotów – radiometry.

Wielkość pochłoniętych przez ludzi dawek promieniowania mierzy się za pomocą indywidualnych, małowymiarowych dawkomierzy.

Sygnalizator promieniowania RS-70 wskazuje w przybliżeniu moc dawki promieniowania jonizującego X i gamma przez sygnalizację optyczną (świetlną) lub akustyczną, jeśli dawka przekracza określone progi skażenia, tzn. od 0,5 do 30 R/h. Jeśli sygnał ustał, to moc dawki niewiele przekraczała wartość podaną: jeśli częstotliwość sygnałów rośnie i przechodzi w sygnał ciągły, bądź następują rozbłyski lub ciągłe świecenie lampy neonowej to dawka rośnie. Wykorzystuje metodę jonizacyjną.

Dawkomierz chemiczny DP-70 używany jest z kolorymetrem PK-56. Służy do określenia indywidualnej dawki napromieniowania gamma od 0-800 rentgenów. Przez 50-60 minut zmienia zabarwienie od bezbarwnej do ciemnej purpury (barwa utrzymuje się przez 10 dni). Wykorzystuje metodę chemiczną.

Dawkomierz indywidualny DKP-50 z bezpośrednim odczytem dawki i dawkomierz DS.-50 zbudowane są z komory jonizacyjnej. Wykorzystuje metodę jonizacyjną.

Do wykrywana stężeń chemicznych służy przyrząd rozpoznania chemicznego zwany w skrócie PChR-54M. Mieści się on w niewielkiej metalowej skrzynce, wewnątrz której znajdują się rurki wskaźnikowe, pompka kolektorowa, nasadka na pompkę, łopatka do pobierania probówek, przebijak do rury, filtry przeciwdymne i ochronne, kapturki ochronne, ocieplacze do rurek wskaźnikowych, buteleczki z odczynnikiem do sporządzania roztworu, papierki wskaźnikowe do wykrywania ciekłych środków trujących, latarka. Rurki wskaźnikowe umieszczone są w 4 kasetach po 10 w jednym opakowaniu.

Ja nie mam czasu już ;/ więc jeszcze powinno być:

Co to jest stężenie? (tego nie mogłam znaleźć J)

Przykłady broni chemicznej ( tu nie wiem o co chodzi, czy wystarczy napisać, że np. roślinobójcze czy jak ;/).

27 komentarzy:

kajkus19940 pisze...

Steżenie- określa siłe działania środka trującego na organizm żywy. Mierzy się je w gramach na metr szescienny (g/m3) lub w miligramach na litr (mg/l), wskazuje zatem ilośc srodka trujacego w objętości powietrza. z podrecznika;)

Aga pisze...

;OO

Martyś pisze...

Fajnie, że to jest to, co ja pisałam i szukałam :) nie musiałaś się wysilać i przepisywać, mam to na kompie...

Martyś pisze...

I to trochę chamsko z Twojej strony, ale już nie będę wnikać, bo nie chcę się kłócić... ;/

Martyś pisze...

I o stężeniu jest na samej górze :)

Kamil pisze...

Dzięki :D

Komukolwiek.

kajkus19940 pisze...

ah no to sory;) nie czytalam od poczatku,fakt;)

ale ogolnie dzieki

zu.. zu.. padwa pisze...

Dawałam tę kartkę panu i powiedział, że jeszcze co to jest stężenie... A ja to wstawiłam, bo Ola mnie poprosiła. Nie wysilałam się, bo zrzuciłam to przez skaner na kompa. Zajęło mi to niecałe 5 minut. Mogłaś wstawić wcześniej.

M pisze...

Mogłaś wstawić wcześniej. - Wydaje mi się ,że mogła wstawić to kiedykolwiek by zachciała bo to w końcu jej praca ;].
Nie wysilałam się, bo zrzuciłam to przez skaner na kompa. - Powiedz mi gdzie kupiłaś taki zajebisty skaner aby przetwarzał od razu tekst do worda czy innego programu. Też chce taki!
Być może użyłaś programu "Readiris Pro" o którym zapewne nigdy nie słyszałaś ale przypadkiem znalazł się u Ciebie na dysku?

Martaaaa xD pisze...

Nie wnikaj w szczegóły ;) Co za różnica kto to napisał ;> ważne że jest ;p

Martyś pisze...

Niekoniecznie ważne, że jest. Ważne, że ktoś wykorzystał cudzą pracę :)

alicja pisze...

Nie sadzę aby to było wykorzystywanie cudzej pracy bo Zuzia chciała dobrze ;)
Mateusz ale jesteś zajebisty ;d

Kamil pisze...

Ossstro. Weźcie się i żyjcie w miłości Bożej. Hie.

Kinia pisze...

Ale mamy zajebista klase;// a skad szanowny pan mateusz wie jaki zuzia ma skaner:> taki wielki informatyk z pana mateusza to po co wogole sie uczy?? sory ale to na serio jest nie powazne!! a ty martyna mogłas to wstawic wczesniej a nie na ostatnia chwile lub wogole!! i miec do zuzi pretensje wielkie o to ze cos wstawila!!

Michał pisze...

Kiedy ustawka ?? xDD

Kamil pisze...

Czwartek przed angielskim i TO będzie prawdziwe MMA :>

Ola;) pisze...

Boże macie waty o nie wiadomo co. to samo jest w podręczniku i co za różnica kto to wstawił.!?
Martyna nie chciała, to Zuza wstawiła. bo wiecie, czasem trzeba tez pomyśleć trochę o innych a nie....

Michał pisze...

o losie ahahahahhahahhhhhhhhhhaha xD

Martyś pisze...

Mogłam wstawić to wtedy, kiedy mi się podoba. Poza tym Zuza wzięła to ode mnie i później miała to większość klasy, więc jaki był sens wstawiania na bloga? Poza tym, mogliście powiedzieć, nie czytam w Waszych myślach.

Kinia pisze...

Ola ma racje trzeba czasem pomyslec o innych... a jak widac Zuziek mysli o nas;p;p

Martyś pisze...

Nie róbcie już ze mnie takiej egoistki, bo gdybym była chamska, nikomu bym tego nie dała, a przecież większość klasy sobie skserowała :/

kajkus19940 pisze...

Dobra. W takim razie dzięki Martynie, za przygotowanie materiałów i Zuzi za umieszczenie na blogu.chociaz osobiscie jestem po stronie Martyny
I bez zbednych komentazry ludzie, nastepnym razem Martyna nikomu nie da i bedziecie wszyscy sami robic. Wie ogarnijcie sie i do nikogo nie sapcie:)
tyle ode mnie:)
Amen

zu.. zu.. padwa pisze...

A ja w ogóle nie rozumiem po co jest "stawanie po czyiś stronach". Wstawiając to na bloga w życiu nie pomyślałabym, że wyniknie z tego taka "afera". Wg mnie to jest szukanie problemów w najmniej oczekiwanych miejscach. Z tym tekstem możecie zrobić co wam się tylko podoba. Usunąć, edytować cokolwiek. Nie podpisuję się pod tym tekstem "LUDZIE JA GO ZROBIŁAM". Więc o co takie dyskusje? O to, że wstawiłam go, bo mnie poproszono??? Bo jak nie o to to proszę mi powiedzieć i wytłumaczyć, bo już naprawdę nie rozumiem o co się toczą nasze dalsze "rozmowy".

Kęs ;) pisze...

Niech Bóg wam to wszystko w dzieciach wynagrodzi! ;*

Martyś pisze...

To skończmy to wszystko, bo teraz wszyscy brną dalej, nie wiem, czemu i szukają problemów we mnie :)

kajkus19940 pisze...

Zuzia ja do ciebie nic nie mam. chodzi mi o to ze moim zdaniem martyna ma racje, kazdy wyraza swoja opinie, wiec chyba ja tez moge? ;)

koniec. kropka. niech was bóg ma w swej opiece i powodzeia na PO;)

Aga pisze...

OOO Bossszzzz ludź szat ap erwri badi !!

Prześlij komentarz

Treść możemy wykorzystać przeciwko Tobie ;o

Zgubiłeś się? Odnajdź się na klasowym blogu ;)