Wykrywanie skażeń chemicznych ma na celu wskazanie rodzaju użytego BST i stopnia skażenia. Stężenie określa siłę działania środka trującego na organizm żywy. Mierzy się je w gramach na metr sześcienny (g/m3) lub w miligramach na litr (mg/l). Podaje zatem ilość środka trującego w objętości powietrza.
Rozpoznanie ogólne – za pomocą narządów zmysłowych.
Np.
Broń jądrowa – zmysł wzroku – grzyb atomowy, kula ognista
Broń chemiczna – zmysł wzroku – usychanie roślinności, powonienia – zapach czosnku, zbutwiałego siana, gnijących liści , pelargonii, zaburzenia narządu ruchu.
Broń biologiczna – duża liczba zachorowań ludzi i zwierząt, nadmierna ilość owadów.
Niektóre cechy promieniotwórczości wykorzystano do pomiaru skażeń. Metody wykrywania skażeń:
- metoda chemiczna – powoduje zmianę zabarwienia pewnych substancji chemicznych lub konsystencji związków chemicznych pod wpływem promieniowania, co wykorzystano w dozymetrach chemicznych
- metoda fotograficzna – oparta jest na zjawisku zaczerniania kliszy fotograficznej (materiału światłoczułego) pod wpływem napromieniowania
- metoda luminescencyjna (scyntylacyjna) – zastosowana w rentgenoradiometrach, wykorzystuje świecenie określonych substancji chemicznych pod wpływem promieniowania
- metoda jonizacyjna – polega na pomiarze procesu tworzenia się jonów, czyli prądów jonizacyjnych na wskutek promieniowania przenikliwego.
Przyrządy dozymetryczne służą do wykrywania promieniowania jonizującego i określeni dawki promieniowania.
Przyrządy dozymetryczne skażeń:
- sygnalizatory
- dawkomierze indywidualne
- dawkomierze chemiczne
- rentgenoradiometry
- rentgenometry
Bezpieczna, jednorazowa dawka promieniowania to dawka 50 rentgenów.
Do pomiaru mocy dawki napromieniowania stosuje się sygnalizatory i rentgenometry.
Dla określenia stopnia skażenia powierzchni różnych przedmiotów – radiometry.
Wielkość pochłoniętych przez ludzi dawek promieniowania mierzy się za pomocą indywidualnych, małowymiarowych dawkomierzy.
Sygnalizator promieniowania RS-70 wskazuje w przybliżeniu moc dawki promieniowania jonizującego X i gamma przez sygnalizację optyczną (świetlną) lub akustyczną, jeśli dawka przekracza określone progi skażenia, tzn. od 0,5 do 30 R/h. Jeśli sygnał ustał, to moc dawki niewiele przekraczała wartość podaną: jeśli częstotliwość sygnałów rośnie i przechodzi w sygnał ciągły, bądź następują rozbłyski lub ciągłe świecenie lampy neonowej to dawka rośnie. Wykorzystuje metodę jonizacyjną.
Dawkomierz chemiczny DP-70 używany jest z kolorymetrem PK-56. Służy do określenia indywidualnej dawki napromieniowania gamma od 0-800 rentgenów. Przez 50-60 minut zmienia zabarwienie od bezbarwnej do ciemnej purpury (barwa utrzymuje się przez 10 dni). Wykorzystuje metodę chemiczną.
Dawkomierz indywidualny DKP-50 z bezpośrednim odczytem dawki i dawkomierz DS.-50 zbudowane są z komory jonizacyjnej. Wykorzystuje metodę jonizacyjną.
Do wykrywana stężeń chemicznych służy przyrząd rozpoznania chemicznego zwany w skrócie PChR-54M. Mieści się on w niewielkiej metalowej skrzynce, wewnątrz której znajdują się rurki wskaźnikowe, pompka kolektorowa, nasadka na pompkę, łopatka do pobierania probówek, przebijak do rury, filtry przeciwdymne i ochronne, kapturki ochronne, ocieplacze do rurek wskaźnikowych, buteleczki z odczynnikiem do sporządzania roztworu, papierki wskaźnikowe do wykrywania ciekłych środków trujących, latarka. Rurki wskaźnikowe umieszczone są w 4 kasetach po 10 w jednym opakowaniu.
Ja nie mam czasu już ;/ więc jeszcze powinno być:
Co to jest stężenie? (tego nie mogłam znaleźć J)
Przykłady broni chemicznej ( tu nie wiem o co chodzi, czy wystarczy napisać, że np. roślinobójcze czy jak ;/).
27 komentarzy:
Steżenie- określa siłe działania środka trującego na organizm żywy. Mierzy się je w gramach na metr szescienny (g/m3) lub w miligramach na litr (mg/l), wskazuje zatem ilośc srodka trujacego w objętości powietrza. z podrecznika;)
;OO
Fajnie, że to jest to, co ja pisałam i szukałam :) nie musiałaś się wysilać i przepisywać, mam to na kompie...
I to trochę chamsko z Twojej strony, ale już nie będę wnikać, bo nie chcę się kłócić... ;/
I o stężeniu jest na samej górze :)
Dzięki :D
Komukolwiek.
ah no to sory;) nie czytalam od poczatku,fakt;)
ale ogolnie dzieki
Dawałam tę kartkę panu i powiedział, że jeszcze co to jest stężenie... A ja to wstawiłam, bo Ola mnie poprosiła. Nie wysilałam się, bo zrzuciłam to przez skaner na kompa. Zajęło mi to niecałe 5 minut. Mogłaś wstawić wcześniej.
Mogłaś wstawić wcześniej. - Wydaje mi się ,że mogła wstawić to kiedykolwiek by zachciała bo to w końcu jej praca ;].
Nie wysilałam się, bo zrzuciłam to przez skaner na kompa. - Powiedz mi gdzie kupiłaś taki zajebisty skaner aby przetwarzał od razu tekst do worda czy innego programu. Też chce taki!
Być może użyłaś programu "Readiris Pro" o którym zapewne nigdy nie słyszałaś ale przypadkiem znalazł się u Ciebie na dysku?
Nie wnikaj w szczegóły ;) Co za różnica kto to napisał ;> ważne że jest ;p
Niekoniecznie ważne, że jest. Ważne, że ktoś wykorzystał cudzą pracę :)
Nie sadzę aby to było wykorzystywanie cudzej pracy bo Zuzia chciała dobrze ;)
Mateusz ale jesteś zajebisty ;d
Ossstro. Weźcie się i żyjcie w miłości Bożej. Hie.
Ale mamy zajebista klase;// a skad szanowny pan mateusz wie jaki zuzia ma skaner:> taki wielki informatyk z pana mateusza to po co wogole sie uczy?? sory ale to na serio jest nie powazne!! a ty martyna mogłas to wstawic wczesniej a nie na ostatnia chwile lub wogole!! i miec do zuzi pretensje wielkie o to ze cos wstawila!!
Kiedy ustawka ?? xDD
Czwartek przed angielskim i TO będzie prawdziwe MMA :>
Boże macie waty o nie wiadomo co. to samo jest w podręczniku i co za różnica kto to wstawił.!?
Martyna nie chciała, to Zuza wstawiła. bo wiecie, czasem trzeba tez pomyśleć trochę o innych a nie....
o losie ahahahahhahahhhhhhhhhhaha xD
Mogłam wstawić to wtedy, kiedy mi się podoba. Poza tym Zuza wzięła to ode mnie i później miała to większość klasy, więc jaki był sens wstawiania na bloga? Poza tym, mogliście powiedzieć, nie czytam w Waszych myślach.
Ola ma racje trzeba czasem pomyslec o innych... a jak widac Zuziek mysli o nas;p;p
Nie róbcie już ze mnie takiej egoistki, bo gdybym była chamska, nikomu bym tego nie dała, a przecież większość klasy sobie skserowała :/
Dobra. W takim razie dzięki Martynie, za przygotowanie materiałów i Zuzi za umieszczenie na blogu.chociaz osobiscie jestem po stronie Martyny
I bez zbednych komentazry ludzie, nastepnym razem Martyna nikomu nie da i bedziecie wszyscy sami robic. Wie ogarnijcie sie i do nikogo nie sapcie:)
tyle ode mnie:)
Amen
A ja w ogóle nie rozumiem po co jest "stawanie po czyiś stronach". Wstawiając to na bloga w życiu nie pomyślałabym, że wyniknie z tego taka "afera". Wg mnie to jest szukanie problemów w najmniej oczekiwanych miejscach. Z tym tekstem możecie zrobić co wam się tylko podoba. Usunąć, edytować cokolwiek. Nie podpisuję się pod tym tekstem "LUDZIE JA GO ZROBIŁAM". Więc o co takie dyskusje? O to, że wstawiłam go, bo mnie poproszono??? Bo jak nie o to to proszę mi powiedzieć i wytłumaczyć, bo już naprawdę nie rozumiem o co się toczą nasze dalsze "rozmowy".
Niech Bóg wam to wszystko w dzieciach wynagrodzi! ;*
To skończmy to wszystko, bo teraz wszyscy brną dalej, nie wiem, czemu i szukają problemów we mnie :)
Zuzia ja do ciebie nic nie mam. chodzi mi o to ze moim zdaniem martyna ma racje, kazdy wyraza swoja opinie, wiec chyba ja tez moge? ;)
koniec. kropka. niech was bóg ma w swej opiece i powodzeia na PO;)
OOO Bossszzzz ludź szat ap erwri badi !!
Prześlij komentarz
Treść możemy wykorzystać przeciwko Tobie ;o